خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/01/25 - 11:30
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
عرب در کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین؛

کاهش تاب‌آوری کابینه نتانیاهو بدلیل وجود شکاف‌های سیاسی/ افول اقتصادی صهیونیست‌ها آغاز شده است

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین اعتقاد دارد وجود شکاف های سیاسی داخلی، فشارهای سیاسی بین المللی و همچنین مباحث امنیتی و افول اقتصادی بر رژیم صهیونیستی اثر منفی دارد و این امر بر تاب آوری کابینه نتانیاهو اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علیرضا عرب رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین صبح امروز (شنبه 25 فروردین ماه) در نشست بررسی آخرین تحولات غزه با اشاره به گذشت چندین ماه از عملیات طوفان الاقصی، به تشریح نکاتی در مورد وضعیت میدان، افزایش فشارهای داخلی بر کابینه رژیم صهیونیستی و فشارهای بین المللی پرداخت.

عرب با ابتدا با یادآوری اظهارات مقامات آمریکایی در مورد وضعیت میدان در سرزمین های اشغالی، گفت: رییس کمیته اطلاعات سنای آمریکا عنوان می کند اسرائیلی ها فقط توانسته اند کمتر از یک سوم تونل های حماس را از بین ببرند و این مهم در حالیست که حدود 500 کیلومتر تونل وجود دارد.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین، افزود: بنابراین ادعای رژیم صهیونیستی نسبت به نابودسازی اکثریت تونل های حماس زیرسوال می رود! در واقع این اظهارنظر نشان می دهد که صهیونیست ها نتوانسته اند به اهداف نظامی خود دست یابند که شکست بشمار می رود.

وی در این زمینه اظهار کرد: در این میان اسرائیلی ها عنوان کردند شمال غزه را در تصرف کرده و به عبارتی تعیین تکلیف کرده اند؛ در این میان به صورت روزانه نیز از طریق تجهیزات مختلف نظامی اعم از پهپاد، توپخانه و غیره در حال حمله به مناطق مختلف هستند. البته این سوال وجود دارد که اگر این منطقه تعیین تکلیف شده، چرا مدام در حال حمله هوایی و زمینی به این عرصه از غزه هستند؟ این امر نشان از شکست رژیم صهیونیستی است زیرا آنها نتوانسته اند نوار شمالی را تعیین تکلیف کند.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین با اشاره به رویکرد رژیم صهیونیستی برای حمله به دیگر مناطق مانند رفح، ادامه داد: یک و نیم میلیون نفر از فلسطینیان در رفح حضور دارند؛ صهیونیست ها از جنوب شرق خان یونس تا مرز مصر را دور زده اند تا این منطقه را محاصره کند لذا وارد شدن به این محیط شهری پرمتراکم منجر به راه افتادن حمام خون می شود.

وی گفت: با توجه به دریافت ضربه در هفتم اکتبر و همچنین اهمیت بقای نتانیاهو، اجماع نظر برای حمله به رفح در میان صهیونیست ها وجود دارد؛ هر چند این اقدام برای رژیم منحوس هزینه های زیادی در پی خواهد داشت.

عرب در ادامه با اشاره به وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، بیان کرد: در این میان نباید از فضای داخلی کابینه اسرائیلی ها غافل شد؛ جامعه صهیونیست ها پیش از عملیات طوفان الاقصی دچار شکاف و دوقطبی شده بود و شاهداعتراضات داخلی نسبت به اصلاحات قضایی و غیره بودیم.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین، افزود: اکنون نیز مسائل مختلفی مانند عدم آزادسازی اسرای صهیونیستی و غیره وجود دارد که منجر شده مجددا شاهد اعتراضات مردمی در سرزمین های اشغالی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع یاد شده بر تاب‌آوری کابینه نتانیاهو اثر مستقیم خواهد گذاشت، اظهار کرد: در واقع نابودی سیاسی و نظامی حماس و آزادسازی اسیران از جمله اهداف رژیم صهیونیستی بود که محقق نشده است.

عرب با اشاره به اینکه هم راستا با مطالب بیان شده، افزایش فشارهای سیاسی بر رژیم صهیونیستی نیز موجب شده نتانیاهو در معرض خطر قرار بگیرد، گفت: پس از 36 سال برای اولین بار شاهد منفی شدن رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی هستیم و این امر در حالیست که چشم انداز اقتصادی نیز برای این رژیم رو به افول ترسیم شده است. بنابراین شکاف های سیاسی، امنیتی و اقتصادی بر این رژیم اثر منفی مستقیم گذاشته است.

وی بیان کرد: اسرئیل اکنون دچار چندین جنگ و درگیری فرسایشی شده و اگر جبهه های دیگر نیز باز شود، اوضاع وخیم تر خواهد شد؛ هر چند نباید فراموش کرد که در شرایط کنونی میان ایالات متحده و اسرائیل اختلاف نظر وجود دارد و این شکاف رو به عمیق تر شدن است؛  به عنوان مثال بایدن حتی در سخنرانی سالانه خود نام نتانیاهو را بر زبان نیاورد که قابل تامل است.

عرب ادامه داد: آمریکایی ها پیش از عملیات طوفان الاقصی تلاش های زیادی کردند تا از طریق عادی سازی روابط صهیونیست ها با دنیای عرب، شرایط تقویت روابط میان همپیمانان خود در منطقه را فراهم کنند و برای تحقق این امر باید پیوست فلسطین در این عادی سازی پیش بینی می شد و این مهم در حالیست که شرایط طور دیگری رقم خورده بود.

وی تصریح کرد: در واقع اسرائیلی ها درصدد نابودی حماس بودند تا بتوانند شرایط عادی سازی را تسریع کنند اما اقدام پیش دستانه حماس اجرایی شد لذا عملیات طوفان الاقصی رخ داد؛ هر چند دلایل دیگری نیز برای انجام عملیات یاد شده وجود دارد./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 377090
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار